Archiwalna wersja Systemu Śmieciowego

 

SYSTEM ŚMIECIOWY”

Znowelizowana ustawa zobowiązuje mieszkańców do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy. W celu realizacji tego obowiązku niezbędne jest wypełnienie deklaracji.

Deklarację wypełnia właściciel nieruchomości.

W deklaracji mieszkaniec samodzielnie dokonuje obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z przyjętymi przez Radę Gminy Lubomia uchwałami w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami oraz w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Opłata stanowi iloczyn ilości osób zamieszkałych daną nieruchomość oraz stawki opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami od jednego mieszkańca.

W Gminie Lubomia stawka opłaty za gospodarowanie odpadami za jedną osobę została ustalona w wysokości :

  • 10 zł dla nieruchomości, na której prowadzone jest  selektywne zbieranie odpadów,

  • 18 zł dla nieruchomości, na której nie jest prowadzone selektywne zbieranie odpadów

Przykład :

Na posesji, na której jest prowadzona segregacja, zamieszkałej przez 4 osoby opłata miesięczna będzie wynosiła : 4 osoby  x 10 zł = 40 zł

zaś na posesji, na której nie jest prowadzona segregacja, zamieszkałej przez 4 osoby opłata miesięczna będzie wynosiła : 4 osoby x 18 zł = 72 zł.

WAŻNE

Właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są do uiszczania opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bez wezwania, w terminach kwartalnych bądź miesięcznych, przy czym okresami rozliczeniowymi są następujące terminy :

za I kwartał do 15 marca danego roku,
za II kwartał do 15 czerwca danego roku,
za III kwartał do 15 września danego roku,
za IV kwartał do 15 grudnia danego roku.

 

  1. W przypadku nie wpłacenia w obowiązujących terminach kwoty wynikającej z deklaracji lub wpłacenia jej w niepełnej wysokości, deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 599).

  2. Właściciel zamieszkałej nieruchomości jest obowiązany złożyć do Wójta Gminy Lubomia deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.

  3. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel zamieszkałej nieruchomości jest obowiązany złożyć do Wójta Gminy Lubomia nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

  4. Dla każdej nieruchomości należy złożyć odrębną deklarację.

  5. W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym, albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, Wójt Gminy Lubomia określi w drodze decyzji wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki.

  6. Gmina Lubomia nie będzie potwierdzała wysokości należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi ani też wystawiała żadnych faktur, rachunków czy książeczek. Podstawą uiszczenia opłaty jest złożona deklaracja.

  7. Wysokość samodzielnie obliczonej w deklaracji „opłaty śmieciowej” właściciel nieruchomości wpłaca na indywidualny numer rachunku bankowego.

  8. Na pokrycie „opłaty śmieciowej” rodziny oraz osoby samotnie gospodarujące, będące w trudnej sytuacji finansowej, mogą ubiegać się o wypłatę „zasiłku celowego” w Ośrodku Pomocy Społecznej w Lubomi przy ul. Korfantego 71, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o pomocy społecznej.

 

Na terenie Gminy Lubomia selektywna zbiórka odpadów jest prowadzona w systemie workowym, z częstotliwością odbioru co najmniej jeden raz w miesiącu.

W ramach tej zbiórki zostały wydzielone następujące frakcje odpadów :

  1. papier i tektura – kolor worka niebieski,

  2. szkło – kolor worka zielony,

  3. tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe – kolor worka żółty,

  4. odpady biodegradowalne i zielone – kolor worka brązowy.

 

Odpady biodegradowalne można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu, a w przypadku braku możliwości ich kompostowania należy je gromadzić w worku (brązowym) na nieruchomości.

 

Żużle i popioły powstające na nieruchomości właściciel gromadzi w pojemnikach. Odbiór tych odpadów odbywa się z częstotliwością co najmniej dwa razy w miesiącu.

 

Zmieszane odpady komunalne powstające na nieruchomości właściciel gromadzi

w pojemnikach lub też czarnych workach. Odbiór tych odpadów odbywa się z częstotliwością co najmniej dwa razy w miesiącu.

 

Odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z drobnych remontów, nie wymagających pozwolenia na budowę odbierane są 2 razy w roku w ilości 1 tony na nieruchomość na rok.

Wywozy tych odpadów są realizowane na telefoniczne zgłoszenie właściciela nieruchomości.

 

 

Pozostałe odpady budowlane i rozbiórkowe tj. pochodzące z budowy i remontu obiektów powinny być odbierane przez przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do „Rejestru działalności regulowanej” prowadzonego przez Wójta Gminy Lubomia, na indywidualne zlecenie i koszt właściciela nieruchomości.

 

Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będą odbierane, z częstotliwością dwa razy w roku w okresie wiosennym i jesiennym, zgodnie z terminem wskazanym w harmonogramie.

 

Gospodarowanie odpadami komunalnymi na posesjach niezamieszkałych.

Jako nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne traktowane są nieruchomości, na których przebywają ludzie i produkują odpady niezwiązane z zamieszkaniem. Do takich nieruchomości należą dla przykładu : szkoły, sklepy, placówki zdrowotne, punkty gastronomiczne, urzędy, nieruchomości na których prowadzona jest działalność gospodarcza.

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych są zobowiązani do indywidualnego zawieranie umów na odbiór odpadów komunalnych z firmami wpisanymi do „Rejestru działalności regulowanej” prowadzonego przez Wójta Gminy Lubomia.

Właściciele tych nieruchomości są również zobowiązani do selektywnego zbierania odpadów.

WAŻNE

Gmina zgodnie z zapisami nowej ustawy jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji tych  umów w celu kontroli prawidłowego gospodarowania odpadami.

 

Nieczystości ciekłe.

Opłata śmieciowa nie obejmuje wywozu nieczystości ciekłych. Za wywóz tych nieczystości mieszkaniec będzie uiszczał odrębną opłatę w wysokości do 25 zł/m3 bezpośrednio u wykonawcy.

Nieczystości ciekłe należy usuwać ze zbiorników bezodpływowych z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi ich przepełnienie, jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku. Mieszkańcy są zobowiązani do zawarcia umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie tego typu działalności na terenie Gminy Lubomia oraz przechowywania rachunków w celu okazania podczas kontroli.

 

Dodatkowe informacje związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi można uzyskać pod numerami telefonów :

32 45-16-614, 32 45-16 128 w. 26 lub 38 (pokój 2 i 7).

 

 

 

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarownie odpadami komunalnymi

Harmonogram wywozu odpadow na 2017 Lubomia

Harmonogram wywozu odpadow na 2017 Syrynia

Harmonogram wywozu odpadow na 2017 Bukow

Harmonogram wywozu odpadow na 2017 Nieboczowy

Zestawienie przedsiebiorcow

Plakat

Wszalkie prawa zastrzeżone © Urząd Gminy Lubomia |Realizacja: IDcom-web.pl